Kaivosteollisuus ry logo

Suomen on otettava itse vastuuta raaka-ainetarpeestaan

Kilpailu raaka-aineista kiristyy voimakkaasti. Siksi Suomen on otettava nykyistä enemmän tärkeiden raaka-aineiden saatavuudesta.

Kaivosteollisuuden rajoista keskusteltaessa on tärkeä muistaa, että kaivosteollisuutta tarvitaan modernin elämän ylläpitämiseksi. Meistä jokainen käyttää päivittäin kaivosteollisuuden tuotteita puhuessaan puhelimessa, juodessaan puhdasta vettä ja syödessään ruokaa.

Tämän vuoksi Euroopan komissio ja parlamentti ovat havahtuneet siihen, että Euroopan on huolehdittava raaka-ainetarpeestaan nykyistä paremmin. Monien raaka-aineiden tarve kasvaa voimakkaasti, koska vihreä siirtymä ei voi toteutua ilman kaivoksia.

Kilpailu monista raaka-aineista on koventunut voimakkaasti, ja Eurooppa on jäämässä suurten maiden jalkoihin.

”Edessä voi olla kovempi kisa kuin se, mitä olemme nähneet koronarokotteen kohdalla. Euroopassa käydäänkin kovaa keskustelua raaka-aineiden saatavuudesta, huoltovarmuudesta ja kriisitilanteiden hallinnasta. Suomessa tuota keskustelua käydään hämmästyttävän vähän”, sanoo Kaivosteollisuuden toiminnanjohtaja Pekka Suomela.

”Poissa silmistä ei ole ratkaisu”

Kaivosteollisuudelle rajat -kansalaisaloite kertoo, että monet ovat huolissaan omasta ympäristöstään. Huoli on ymmärrettävä, ja toimintaa täytyy kehittää koko ajan kuten ala ja viranomaiset ovat tehneetkin. Raaka-ainetuotannon siirtäminen pois silmistämme olisi kuitenkin väärä ratkaisu huoleen.

”Suomessa toimiva kaivosteollisuus kantaa varmasti vastuuta ympäristöstä ja henkilöstä. Kaikissa muissa maissa emme voi olla siitä yhtä varmoja”, sanoo Suomela.

Eduskuntaan on tulossa tämän vuoden aikana useita lakiehdotuksia, jotka ovat asettamassa huomattavia rajoja kaivostoiminnalle. Kaivosteollisuus pelkää, että lakien yhteisvaikutus toimialaan on kestämätön.

”Lakikokonaisuus voi asettaa kaivostoiminnalle sellaiset rajat, että Euroopan komission ja parlamentin huoli unionin raaka-ainepolitiikasta muuttuu yhä ajankohtaisemmaksi ”, sanoo Suomela.

Lisätietoja:

Pekka Suomela +358 40 533 2848  pekka.suomela(at)teknologiateollisuus.fi