Jani Lösönen

Kaivoskeskustelussa noustava ylös poteroista

Suomi tarvitsee sekä kaivoksia että monimuotoista luontoa. Kaivoskeskustelussa olisi hyvä etsiä entistä enemmän uusia ratkaisuja vastakkainasettelun sijaan, sanoo Kaivosteollisuus ry:n uusi puheenjohtaja Agnico Eagle Finlandin toimitusjohtaja Jani Lösönen.

Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tarvitaan kaivoksia, koska vihreä teknologia moninkertaistaa useiden metallien kysynnän. Suomi ja Eurooppa eivät toimi eettisesti reilusti, jos tuomme yhä suuremman osan käyttämistämme mineraaleista maista, joissa ympäristönsuojelu ja työntekijöiden oikeudet eivät ole pohjoismaisella tasolla.

Samalla tavoin kuin kaivoksia tarvitsemme myös monimuotoista luontoa, joka on otettava huomioon kestävässä kaivostoiminnassa.

”Julkisessa keskustelussa osapuolet ovat aika lailla poteroissa. Silloin ei yleensä synny eteenpäin vievää dialogia. Olisikin tärkeää saada kaivoskriitikot ja kaivosteollisuuden edustajat saman pöydän ääreen keskustelemaan ratkaisuista”, sanoo Kaivosteollisuuden puheenjohtajana aloittanut Agnico Eagle Finland Oy:n toimitusjohtaja Jani Lösönen.

Kaivoskeskustelussa vastakkainasettelut ovat suurempia kuin yhteiskunnassa yleisesti. Esimerkiksi matkailu ja kaivostoiminta elävät sulassa sovussa monella paikkakunnalla.

”Samoin Taloustutkimuksen tekemä Kaivosbarometri kertoi, että kansalaiset suhtautuvat kaivosteollisuuteen myönteisesti asuinpaikkakunnasta riippumatta”, sanoo Lösönen.

Kaivosten painolastina on menneiden vuosien epäonnistumisia. Niistä on opittu ja voidaan oppia lisääkin. Ongelmista keskustelu ja toiminnan kehittäminen ovat paras tie viedä asioita parempaan.

Suomi tarvitsee raaka-ainepolitiikan

Parhaillaan on valmisteilla useita kaivostoimintaan vaikuttavia lakiuudistuksia. Kaivosteollisuuden huoli on, että kaivoksia koskevia lakeja säädetään äänekkään some-keskustelun siivittämänä. Silloin voi syntyä yksipuolisia ratkaisuja, vaikka pitäisi katsoa kokonaisuutta pitkällä tähtäimellä.

”Suomessa olisi perusteltua keskustella kansallisesta raaka-ainepolitiikasta laajasti. Tuomme jo nyt enemmän metalleja kuin viemme. Suomessa valmistava teollisuus kuten esimerkiksi akkuklusteri ei voi nojata pelkästään tuontiin,” sanoo Lösönen.

Kaivosteollisuuden hallitukseen viisi uutta jäsentä

Kaivosteollisuus ry valitsi 25.11 uuden hallituksen, jonka puheenjohtajaksi Jani Lösönen valittiin.

Hallitukseen nimettiin viisi uutta jäsentä. Lisäksi jäsenmäärä kasvoi yhdellä. Uusia jäseniä ovat toimitusjohtaja Noora Ahola (Mawson Oy), vt toimitusjohtaja Mari Pilventö (Tapojärvi Oy), johtaja Hannele Vuorimies (Metso Outotec Finland Oy), johtaja Mikael Furu (Oy Nordkalk Ab), kaivoksenjohtaja Antti Savolainen (Yara Suomi Oy, Siilinjärven kaivos).

Hallituksessa jatkavat varapuheenjohtajaksi valittu toimitusjohtaja Pertti Lamberg (AA Sakatti Mining Oy) sekä toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen (Terrafame Oy), toimitusjohtaja Henrik Grind (Boliden Kevitsa Mining Oy) ja kaivoksen johtaja Tom Söderman (Outokumpu Chrome Oy, Kemin kaivos).

Lisätietoja: Jani Lösönen, hallituksen puheenjohtaja, Kaivosteollisuus ry puh. 050 3417196

Pekka Suomela, toiminnanjohtaja, Kaivosteollisuus ry puh. 040 5332848

Kuva: Petra Tiihonen